Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/grazyna/domains/an-najma.pl/public_html/blog/wp-content/plugins/nextgen-facebook/lib/com/notice.php on line 186

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/grazyna/domains/an-najma.pl/public_html/blog/wp-content/plugins/nextgen-facebook/lib/head.php on line 97
Helwa ya baladi! – czyli co to jest baladi? – An Najma. Z nutą Orientu o tańcu i ludziach.
An Najma. Z nutą Orientu  o tańcu i ludziach.

Helwa ya baladi! – czyli co to jest baladi?

Helwa ya baladi!*

Baladi to esencja tańca orientalnego i kawał historii – to od niego wszystko się zaczęło.  Samo słowo „baladi” (lub „beledi”) tłumaczy się jako „mój kraj” (lub „moja ojczyzna”) i w zależności od kontekstu może mieć różne znaczenie dla tancerki.  Z jednej strony baladi  od dawna tańczone bywało przy wspólnej zabawie (np. podczas wesel) i stanowiło radosną improwizację.  Z drugiej strony baladi bardzo upowszechniło się w latach 20tych XX wieku w Kairze wśród ludzi, którzy przyjechali do miasta z różnych stron kraju za pracą i lepszym życiem, i którzy poprzez beledi  wyrażali tęsknotę za rodzinnymi stronami i wszystkim tym, co musieli za sobą zostawić. Muzyka i taniec pozwalały im zachować cząstkę kultury swojego regionu i wspólnie kultywować ją z innymi emigrantami.  Raqs baladi (taniec baladi) ewoluował w raqs sharki, popularnie zwany ballydance, jednocześnie zachowując się w niemal pierwotnej formie jako odrębny styl tańca orientalnego.
Fifi Abdo w baladi:

Poprzez baladi rozumiemy dziś konkretny styl muzyki i tańca. Charakteryzuje się on skromną zmysłowością, prostotą ruchów, bywa nostalgiczny i radosny, zawsze mocno osadzony w ziemi i ciele tancerki. Ręce są naturalne i ciężkie, za pomocą gestów oraz ekspresyjnej mimiki można interpretować tekst i emocje płynące z piosenki. Taniec skupia się na ruchach bioder i akcentach, jest bardzo statyczny – jeśli pojawiają się kroki, to są to proste i niezbyt przestrzenne przejścia, często oparte na sprężystych (ale wciąż z energią skierowaną w dół) kroczkach. Baladi można również zatańczyć z rekwizytem (np. bambusową laską lub melayą).

„Tahtil Shibbak” – jeden z najpopularniejszych utworów baladi:

Utwory baladi posiadają zwykle określoną i łatwą do przewidzenia budowę, co jest bardzo przydatne przy improwizacji. Dzięki temu doświadczona tancerka potrafi bezbłędnie zatańczyć nawet do słyszanej pierwszy raz w życiu melodii. Typowy improwizacyjny utwór baladi rozpoczyna powolny taqsim (solo głównego instrumentu, np. akordeonu), czasem poprzedzony tahmelah, czyli krótką przygrywką. Następna część to sakat – tzw. pytania i odpowiedzi, które mogą pojawić się w utworze kilkakrotnie. Dalej wchodzi rytm, który „rozkręca” kompozycję i w trakcie trwania piosenki może się zmieniać i przyspieszać, budując narastającą kulminację. W utworze baladi czasem pojawia się również krótka wstawka drum solo, najczęściej na zakończenie.

Baladi Blues Ensemble  http://womad.org/artists/guy-schalom-the-baladi-blues-ensemble/

Baladi Blues Ensemble
http://womad.org/artists/guy-schalom-the-baladi-blues-ensemble/

Muzyk grający baladi może wykorzystać wiele rytmów komponując swój utwór. Najczęściej pojawiające się rytmy to: wahda kabira, maqsum, fellahi, saidi, a także masmoudi duży i masmoudi mały (zwany także „baladi”, o rozliczeniu 4/4: D-D—T-D—T–). Rytm wygrywa popularna darbuka lub tabla, a melodię najczęściej prowadzi akordeon, bez którego ciężko wyobrazić sobie beledi, chociaż nie jest to wcale instrument arabski 😉 Akordeon pojawił się w Egipcie dopiero w latach 40. XX wieku i został przerobiony pod maqam, czyli złożony system  skali w muzyce arabskiej. W odróżnieniu od muzyki europejskiej uwzględnia ćwierćtony, dlatego tak bardzo różni się od tego, co znamy i słyszymy na co dzień. Innymi popularnymi instrumentami w baladi są m.in. saggaty, obój, flet,  trąbka, riq, duff, a dziś także keyboard i organy.

Tradycyjne kostiumy miały ogromny wpływ na styl tańca. Tancerka baladi zazwyczaj nosi galabiję przewiązaną szalem w biodrach, która podkreśla zwarte ruchy bioder ukrytych pod luźną sukienką. Często podczas pokazu tancerki baladi możemy zauważyć, jak w trakcie tańca ściąga ona chustę z głowy lub szyi i przewiązuje ją w biodrach. Coraz popularniejsze stają się projekty obcisłych baladi dress z wycięciem odsłaniającym stanik. Nie jest zabronione tańczenie baladi w kostiumie dwuczęściowym, lecz dla pełnego zachowania stylu i tradycji tego tańca powinno się wybrać galabiję. Nieco inaczej wygląda sprawa z „modern beledi”, czyli współczesną aranżacją klasycznych utworów, które możemy zatańczyć jak chcemy i w czym chcemy 😉 Styl ten, jak każdy inny, wciąż ewoluuje i dostosowuje do potrzeb sceny, przez co w coraz mniejszym stopniu przypomina swój historyczny pierwowzór.

* jesteś piękny, mój kraju

Autor: Agnieszka Tokarska

Loading Facebook Comments ...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.